روش های قیمت گذاری محصولات(تولید کننده ها)
⭕️بطور کلی سه رویکرد برای قیمت گذاری محصول وجود دارد:
🔸رویکرد قیمت گذاری بر اساس هزینه که پس از محاسبه قیمت تمام شده درصدی را به آن بعنوان حاشیه سود اضافه می کنند(بالاسری یا کاست پلاس)
(cost plus or mark up)
🔸 رویکرد قیمت گذاری برای مشتری
در این روش فارغ از اینکه بهای تمام شده چقدر است، بر اساس پیش بینی و بررسی بازار، مبلغی که مشتری برای خرید حاضر به پرداخت می باشد ملاک قیمت گذاری قرار می گیرد. مثل penetration و skimming و prestige pricing
♦️در قیمت گذاری نفوذیpenetration ، با معرفی کالای جدید به بازار با قیمت پایین سعی می شود تا سهم بازار افزایش یابد با اتکای به مفهوم صرفه اقتصادی ناشی از مقیاس، افزایش سود کسب می گردد.
♦️در قیمت گذاری گزاف skimming, که معکوس قیمت گذاری نفوذی می باشد ابتدا کالا با قیمت های بالا عرضه می شود و پس از کسب سود، قیمت ها کاهش می یابد تا سایر گروه های مصرف کنندگان (market segments) توانایی خرید را داشته باشند مثل عرضه آیفون شرکت اپل
♦️در قیمت گذاری پرستیژ، محصولات لوکس با قیمت های بالا عرضه می شود چون مشتریان هدف target customers طبقات سوپر مرفه جامعه می باشند مانند عرضه ساعت Rolex
🔸رویکرد قیمت گذاری بر اساس قیمت رقبا
♦️در صورتی که عرضه محصولات تقریبا مشابه با کالاهای رقبا باشد در این صورت، قیمت رقابتی در سطح قیمت رقبا تعیین می گردد
(going- rate pricing)
@financialdictionary